Weer terug - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Machiel Kars - WaarBenJij.nu Weer terug - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Machiel Kars - WaarBenJij.nu

Weer terug

Door: Machiel

Blijf op de hoogte en volg Machiel

23 Februari 2014 | Nederland, Dronten

Het bloggen vanuit Soedan ging niet echt goed vanwege problemen met internet. Daarom is er weinig van gekomen. Nu dus weer vanuit Nederland een totaal verslag van deze mooie reis.

Het was een mooie en nuttige reis. Het doel van de reis was namens ZOA assisteren bij interne audits. Deze audits worden door ZOA gedaan omdat er allerlei eisen gesteld worden door donoren zoals de EU, Unicef etc. ZOA heeft een intern systeem opgesteld waardoor ze aan deze eisen kunnen voldoen. Het doel van de audits in vast stellen of er (in de diverse landen) gewerkt wordt volgens dit systeem en of hierdoor dus op een juiste manier gerapporteerd kan worden aan de donoren.

Alfa Accountants ondersteunt (in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen) ZOA hiermee door het leveren van mankracht en kennis en het betalen van de reiskosten van de Alfa medewerkers. Deze reis ging ik samen met Remko en Herman, beiden medewerkers van ZOA.

Het was voor mij de eerste keer om zo'n verre reis te maken, en ook de eerste keer Afrika. De indrukken de eerste 2 dagen waren dus overweldigend.
Na aankomst in Khartoum haalde Erik (de lokale financiële manager) ons van het vliegveld. Het verkeer in Khartoum kent heel eenvoudige regels. Je stopt voor rood en voor de rest is het met name gewoon rijden. We reden in een pickup van ZOA en die is groter dan de riksja en de meeste andere auto's dus wij hadden vaak voorrang :-)

Die riksja's (taxi's) zijn daar in grote getale aanwezig en krioelen overal tussendoor.

Vanwege de lange nacht in het vliegtuig hebben we zondag behalve kennismaken met de lokale staff weinig meer gedaan, even douchen, uitrusten en toen 's avonds met Erik en Tim (de countrydirector van Sudan) gegeten.

Het werk dat we van maandag tot donderdag hebben gedaan bestond uit controleren of de werkwijze in Sudan conform de ZOA richtlijnen was. Dit werk wordt in Khartoum gecentraliseerd maar ook op de diverse regiokantoren in El Fasher, Gedaref en andere plekken uitgevoerd. Erik is echter verantwoordelijk voor dit totale werk. Vanwege de veiligheidsproblemen is het voor de niet Sudanese werknemers van ZOA moeilijk om de regiokantoren te bezoeken. Hiervoor moet iedere keer toestemming van de overheid worden verkregen en dit wordt vaak geweigerd. Dit bemoeilijkt het aansturen dus wel erg.

Naast het werk hebben Erik en Tim ook goed hun best gedaan om onze tijd in Khartoum leuk te maken en wat van de stad te zien. Zo hebben we regelmatig 's avonds in restaurants gegeten. Er is veel keuze qua restaurants in Khartoum.

Khartoum is een enorm grote (uitgestrekte) stad. De plek waar het kantoor van ZOA staat is een redelijk welvarend deel van de stad. Mensen zien hun huis als spaarpot, dus veel huizen zijn in constante aanbouw/uitbouw. Dat kan jaren voortgaan, iedere keer wordt er wat afgewerkt of bijgebouwd. Als je vanuit het vliegtuig kijkt bij aankomst of vertrek zie je dat aan de randen van de stad dit heel anders is, daar zijn uitgestrekte gebieden met kleine, simpele woningen. Toen we een bezoekje aan een kamelenmarkt brachten zijn we door zo'n gebied gekomen. Ook hier bouwen mensen steeds iets uit, als er weer geld voor is.

Dinsdagavond hebben we een frisbee wedstrijd gedaan met een groep van een man of 20/25. Er is een gebied in Khartoum waar iedere avond gesport wordt. Dinsdag dus frisbee, donderdag touch-rugby en volgens mij vrijdag basketbal.
Dit is één van de weinige mogelijkheden tot ontspanning behalve restaurants en de lokale favoriete bezigheid: Thee drinken langs de Nijl.
Als je op zaterdag met een graad of 8 vertrekt vanuit Nederland is het wel erg warm om op dinsdag met ongeveer 30graden anderhalf uur te frisbeeën. Maar het was erg gezellig en leuk om zo diverse mensen te spreken.

Woensdag zijn we naar een kamelenmarkt geweest. Althans we hebben deze gezocht. Khartoum is een zeer uitgestrekte stad, want we moesten bijna anderhalf uur rijden naar de rand van de stad waar deze markt zou zijn. Onderweg wel veel gezien van de stad, dus het was geen straf om deze rit te doen. Op de plek waar het volgens Google maps ongeveer was vonden we wel een schapen- en geitenmarkt maar niet echt een kamelenmarkt. Na veel zoeken en rondrijden en onverstaanbare Arabische aanwijzingen hebben we de lokatie uiteindelijk wel ongeveer gevonden. In ieder geval hebben we veel kamelen gezien, maar of dit echt de markt was???

Donderdagavond ook nog ontspannen weg geweest en nog wat gedronken in een heel luxe bar (http://en.wikipedia.org/wiki/Corinthia_Hotel_Khartoum), mooi om te zien, indrukwekkend gebouw maar ook schrijnend contrast met het "normale" leven op straat.

Vrijdagmorgen was het voor mij al weer voorbij. Remko en Herman blijven nog een week langer, zij vliegen nog door naar het regiokantoor in El Fasher (vanwege de onveiliger situatie in dat gebied wil ZOA niet dat vrijwilligers van Alfa naar dit soort gebieden gaan). Ik wordt door Erik weer op het vliegveld afgeleverd. Mijn bezoek aan Khartoum zit er weer op. Na een lange reis vanwege overstaptijd in Abu Dhabi arriveer ik zaterdagmorgen om 6:00 weer in een stuk kouder en miezerig Nederland.

Deze reis was een mooie en leerzame ervaring, ik heb veel geleerd van de problematiek waarmee NGO's als ZOA mee te maken hebben. Als je dan op zondagmorgen weer in Nederland in je eigen kerk zit en bedenkt welke vrijheid en luxe we hier hebben ben je enorm dankbaar voor de mogelijkheden en de mensen om je heen.

• 23 Februari 2014 - 15:40

Dieneke:

Ha Machiel,

Mooi verslag heb je geschreven! Ik kan me goed voorstellen dat het indrukwekkend is geweest! Ben je van plan om dit nog eens te doen, of hou je het voor gezien voorlopig?
    Veel sterkte met acclimatiseren, liefs, Dieneke